Digitalitzant petits comerços amb WordPress

Recursos

Aquesta setmana ens han entrevistat a WP Radio, un Podcast de temàtica tecnològica que parla sobre WordPress. Durant l’entrevista hem explicat com es pot digitalitzar un petit comerç utilitzant aquesta fantàstica eina, un gestor de continguts de codi obert per a la publicació a Internet.

Et deixem l’arxiu de so i un resum de com digitalitzar un comerç gràcies a WordPress.

Què pots fer per digitalitzar un comerç i aconseguir que s’adapti al context?

Sense entrar en profunditat, abans de començar amb la part tècnica has de reflexionar sobre el teu estat d’ànim, sempre des del respecte per la situació actual, has d’intentar silenciar aquells pensaments que et porten a creure no hi ha cap alternativa al teu negoci.

En segon lloc, has d’analitzar la situació i fer un diagnòstic per detectar les debilitats i les fortaleses que tens, a partir d’aquest punt, has d’establir les estratègies i accions per corregir o actuar davant dels problemes que has identificat.

Aquí ja entraríem en la part tècnica, l’anàlisi i el diagnòstic ens permeten detectar la situació de cada comerç, no és el mateix una botiga de moda que compta amb diferents punts de venda i certa estructura que una botiga de joguines on només hi treballa una persona i ha de fer-ho tot.

No tens gairebé presència digital

Si tens molt poca capacitat d’inversió i una baixa presència digital et proposo començar per WordPress.com amb un domini propi o si pots fer més inversió contractar una pàgina web bàsica per començar a atendre comandes online.

En aquesta fase de digitalització el que et recomano és treballar bé les xarxes socials del comerç com a canal de captació i atenció als clients però, sempre has d’intentar portar els clients a la pàgina web on tindràs instal·lat WhatsApp Business o Telegram. Una cosa fàcil de gestionar, que et permeti fer l’atenció al client, recollir comandes i després enviar els productes o fer tu mateix el repartiment. Per cobrar et pots emportar el datàfon o utilitzar Bizum, per posar dos exemples.

El comerç ja té pàgina web i capacitat d’inversió

Si el teu comerç ja té una pàgina web i disposes de capacitat d’inversió el més interessant és que la persona pugui fer la comanda online sense gairebé la teva intervenció.

Per fer-ho possible et recomano una de les millors eines de comerç electrònic per la seva flexibilitat, adaptació i capacitat de créixer. Es tracta de WooCommerce, un 6% de les botigues online del món funcionen amb WooCommerce i es complementarà perfectament amb altres funcionalitats que puguis necessitar. Per exemple, si és la botiga online d’una perruqueria i vols aprofitar perquè es puguin reservar les cites hauràs d’incloure una extensió com WooCommerce Bookings o Yith Booking. Si ets un dietista i tens un cert contingut només visible per clients hauràs d’utilitzar també Restrict Content Pro, si fas reserves necessitaràs Booked o Amelia.

Una cosa important a tenir en compte és la sincronització d’estocs, tenim algunes eines com Glop o podem convertir el nostre WooCommerce en una mena de TPV amb algun connector tipus OpenPOS for WooCommerce. Cal tenir en compte que no són solucions perfectes i podem tenir certes limitacions. Una cosa semblant ens pot passar amb les passarel·les de la pagament, redsys, stripe…, són coses que hauràs de vigilar.

En aquest punt veurem si a més d’utilitzar WhatsApp Business volem aprofitar la base de dades de clients i fer accions d’email màrqueting, una gran eina en aquest cas és MailPoet.

Un cop la botiga online ja funciona caldrà analitzar què passa a la pàgina web, aquí pots optar per solucions bàsiques com Jetpack o MonsterInsights o configurar eines d’analítica com Google, Matomo, Piwik…

Optimitzar una botiga online

Finalment, has de fer créixer el teu comerç online, per fer-ho hauràs d’utilitzar les xarxes social, estratègies de preu, i sobretot la prova i l’error. Aquí et recomano utilitzar algunes eines com Simple Page Tester, Nelio Content o Hotjar, i complementar la pàgina web amb serveis específics que automatitzin certs processos, puguis identificar bé els clients, adaptar l’oferta a la demanda en cada moment, etc.